Sokan beleszóltak, amikor készült a kép, nem ilyen volt a Mária-kép, hanem édeskés, Molnár-C. Pál nagyon elégedetlen volt vele. És amikor három évvel később, 1951-ben a bizottság újra összeült, és megbízták a böjti oldalak megfestésével, az Árpád-házi szentekkel a háromszögekben, és a Krisztus király főpap-ikonkereszt megfestésével, akkor átfestette a Máriát. Amit most látunk, ez a könnyed, légies Mária-ábrázolás. " Ezek után következett a Szent Család című Molnár-C. Pál-festmény leleplezése a keresztelőkápolnában. A kép meglepően modern hatású, megkockáztatom; mintha csak számítógéppel készítette volna a mester, a Photoshop felhasználásával, olyan hatású, pedig akkor még a "Holdban volt" az efféle technika, ahogyan a nagymamám mondta volna egykor, régies szóhasználattal. A finom tónusok, a színes, puha átmenetek mind erre utalnak. "Nincsenek vetett árnyékok, csak tónusok vannak, és ezek egymásmögöttisége adja a plasztikusság érzetét. Három dimenzióban látjuk azt, amit ő két dimenzióban festett meg" – hallhattuk Csillag Pétertől, a Molnár-C. Pál Műterem Múzeum tulajdonosától, Molnár-C. Pál unokájától a kép elemzése kapcsán.
Ezt a lelkületet erősíti a tridenti zsinat, amely 25. ülésén, 1563-ban rámutatott arra, hogy a szentek tisztelete üdvös és hasznos, hiszen a hívők számára követhető és követendő példaképekkel szolgál a kegyesség gyakorlásában, a mindennapi életében, az imádságban és az Isten-szeretetben. A 18. század végétől kezdve egyre inkább mint a keresztény kispolgári családok számára követendő példaként jelenik meg a Szent Család a képi ábrázolásokon. Amellett, hogy legitimálta a patriarchális családtípust, a keresztény családideálban megvalósuló családi szerepfelosztás, valamint az egyes családtagokra jellemző viselkedésformák, tulajdonságok mintájaként is szolgált. Jézus a mintagyerek, az engedelmesség példája; Mária a gondoskodó édesanya és a háztartást vezető háziasszony, legfőbb erényei a szeretet, jól neveltség, engedelmesség és az egyre növekvő hit; József pedig mint az apai gondoskodás és éberség mintaképe jelenik meg ebben az összefüggésben. Az egyik legfőbb keresztény erény kerül előtérbe: concordia avagy egyetértés, amely a megelégedettség erényével összekötve a keresztény erénykánonban a felebaráti szeretethez (caritas) van hozzárendelve.
Az Antoni Gaudí által tervezett templomnak 18 tornya lesz. A Sagrada Família építése Gaudí tervei és modellje alapján ma is folyik, ez a világon az egyetlen épülő műemlék. A gótikus és szecessziós elemeket egyénien ötvöző templomnak 18 tornya van: a tizenkét, 107 méter magas az apostolokat, a négy 130 méter magas a négy evangélistát, a 120 méter magas Szűz Máriát, a legmagasabb, a 170 méteres Jézus Krisztust jelképezi. A 60 százalékban elkészült templomban készen van a főhajó, a padlózat, az üvegezés, a főoltár. A három homlokzat a születést, a szenvedést és a dicsőséget szimbolizálja; mindháromnak három kapuja van, a három teológia erény szimbólumai: a hit, a remény, és a szeretet kapui. A Születés Kapuja felőli homlokzatot és a kriptát 2005-ben az UNESCO világörökség részének nyilvánították. Az épületet 2010. november 6-án XVI. Benedek pápa bazilika rangjára emelte és megszentelte. 2019 június elején végre megkapta az építési engedélyt a Sagrada Familia, több mint 130 évvel a munkálatok kezdete után.
Méreteiben már általában alkalmas funkciójának betöltésére, de az épület jellege, és állaga miatt csak rövid távon jelentett megoldást. Az új templom építése 2007-ben kezdődött és 2011-ben szentelte fel Veres András megyéspüspök.
A másodikon Boldog Gizella, Szent István király felesége, amint a koronázási palástot hímezi. A másik oldalon Szent Erzsébet, II. Endre kis leánya, amint a koronáról lemondva a szegények szolgálatára szenteli életét. A mellette lévő ablakképen Szent Imre herceg, Szent István király fia, amint a visegrádi templomban szüzességi fogadalmat tesz. A kórus feletti rózsaablak Szent Cecíliát ábrázolja. A liturgikus tér feletti rozetta pedig a Szentlélek Úristent ábrázolja galamb képében.
Hosszú idő óta érlelődött az elképzelés Kazincbarcikán egy új római katolikus templom építésére. A többéves vajúdás után akkor kapott lendületet a templomépítés ügye, amikor Dr. Seregély István egri érsek felkarolta és mindvégig szívén viselte azt. A tervezésért Rátkainé Kiss Róza és Rátkai Attila volt felelős. Hosszú idő óta érlelődött az elképzelés Kazincbarcikán egy új római katolikus templom építésére. Seregély István egri érsek felkarolta és mindvégig szívén viselte azt. Telepítés Több helyszín is felmerült az előzetes egyeztetések során, végül a Kazincbarcikai Önkormányzat és az Egri Érsekség megállapodása alapján az új templom telkét a városi kórház és a város igazgatási központja (Polgármesteri Hivatal, Könyvtár stb. ) között lévő zöldterületen, az Építők útja és Liget út sarkán határozták meg. A terület nem esik kialakult gyalogos forgalmú útvonalak közelébe, a megközelítése az Építők útján található buszmegállók felől várható. Az épület elhelyezésénél ezért figyelembe vettük a saroktelek helyzetét, melyet a különálló toronnyal hangsúlyoztunk, valamint a két buszmegálló között várhatóan kialakuló gyalogos forgalmat is.
A Dobszay László, majd Soós András által meghatározott templomi zenei műhely az ott megforduló, később zenei pályára lépő gyermekek, fiatalok közül sokak ízlésvilágát indította el a historikus zene irányába. "Többen valljuk, hogy ha ez a műhely nincs, akkor a zenének egészen biztosan más zenei irányzataiban találjuk meg a helyünket. Mindezek bizonyítják, hogy érdemes energiát fektetni a kisebb templomi együttesekbe. Érdemes minőségi munkát végezni a liturgiai szolgálat alatt" – ismerte el az előadó. Hozzátette: "érdemes az egyháznak támogatni a hívek között található tehetséges zenészeket, karvezetőket". A muzikológus az előadása végén megjegyezte: "ennek a templomi kapcsolatrendszernek és ezeknek a zenei szolgálatoknak a folyamánya, hogy Hegyi Barnabás közreműködésével elindul a könnyűzenei kántorképzés, amely a gitáros egyházzene kélpviselői számára nyújt egyházzenei, elméleti, gyakorlati képzést – ami régi hiányosság. A Gável testvérek ugyanis szintén ebből a zenei műhelyből indultak útra.