Ajánljuk nőknek, férfiaknak, szingliknek és pároknak. Egyszóval mindenkinek. "Arthur Smith engedélyét a Josef Weinberger Limited (UK) és a Hofra Kft. közvetítette. "Közreműködők és alkotókszereplők: PARTI NÓRA | HEVÉR GÁBORrendező: Tallós RitaFordította: Sziklai IstvánSzerkesztette: Nádas BálintZenei vezető: Lombos MártonDíszlettervező: Tóth KázmérRendezőasszisztens: Dicső DorkaKedves Vendégeink! A Covid-19 járvány miatti intézkedések egy része a vendéglátást és a szórakoztatóipart érinti. Szeretnénk megválaszolni az esetleg felmerülő kérdésekre és megnyugtatni Önöket, hogy egy koncerten vagy színházi előadáson való részvétel nem veszélyesebb, mint bármilyen más munkahelyi-, sport-, vagy egyéb társadalmi eseményen való részvétel. Íme saját intézkedéseink:– Minden estünk nyitási és kezdési időpontjait úgy állapítottuk meg, hogy mind a gasztronómiai, mind a kulturális szolgáltatásokat kényelmesen igénybe tudják venni a 23 órás zárás előtt. – Vendégeinket nem széksorban, hanem kávéházi ültetésben helyezzük el, azaz az asztalok kellő távolságot nyújtanak az egyes társaságok között.
Néhány fiatalember azt mondta nekem, hogy keresete nagy részét hazaviszi feleségének a fizetés napján. Bár nincs okom kételkedni ebben, mégis sok nő állította Szegő Juditnak, hogy saját fizetéséből él meg. Egy férfit, aki keresete nagy részét rendszeresen elveszti a kártyán, bizonyosan nem fognak nagy becsben tartani a szenvedélye miatt. Ám ha felesége egyáltalán nem dolgozik, sokkal kritikusabb megjegyzéseknek teszi ki magát, mert viselkedését kötelessége természetellenes elhanyagolásának fogják tekinteni, míg férjét legfeljebb sajnálni fogják. 21 A nemek szerinti munkamegosztással a pénzköltés különböző magatartásformái járnak együtt. Míg a fizetés napját követően a nők beszerző körútra mennek, visszafizetik kölcsöneiket és más egyszeri kiadásaik vannak, a férfiak inni mennek és szerencsejátékot játszanak rokonaikkal. Említettem, hogy a nők a legkülönfélébb módokon próbálják elkerülni azt, hogy készpénzt kelljen költeniük a beszerző körútjaikon: akár úgy, hogy elbliccelik a jegyfizetést útban a szeméttelepekre, akár úgy, hogy nem fizetnek bérleti díjat a piacon, ahol fonalat árulnak, akár úgy, hogy kapcsolatot építenek ki azokkal a gázsi kereskedőkkel, akik olcsón adják áruikat.
Ha ugyanis azt, ami az "alsót" "felsővé" alakítja át, és ezért potencionálisan szennyező, nőneműként fogjuk fel, szemben azzal, ami ideálisan tiszta, "felső" állapotban létezik, és ezért hímnemű, akkor jó úton vagyunk afelé, hogy megértsük más magatartásformáknak a nemek közötti megoszlását. Az I., III. és IV. fejezetben rámutattunk egyes cselekedetek nemek szerinti megoszlásának bizonyos elemeire. A guberálásról szólva kimutattuk, hogy a munkavégzés nagyjábóli megoszlása a bennük szereplő tárgyak természetének felel meg. Kiderült, hogy "a társadalmi munkamegosztást megelőzi a munkavégzés tárgyainak a megoszlása" (Humphrey, 1983: 257). A szeméttelepeken való guberálás például a női nemhez társul. A férfiak rendkívül zavarba jönnek, ha be kell ismerniük, hogy egyáltalán egy szeméttelep közelében voltak, bár az némelyiküknek pénzkereső munkájával jár együtt. Soha nem ismernék el azonban, hogy egy kukába belenéztek. Ugyanakkor egyáltalán nem jelent számukra problémát az, hogy a városban és a környékén kóborolva hulladék fémet vagy szénát szedjenek össze.
De mielőtt visszaadta volna, megátkozta azokat, hogy ne hozzanak többé szerencsét gazdájuknak. A jogaiban sértett romnyi tehát csak az esemény megtörténte után tudott beavatkozni, akkor is indirekt módon úgy, hogy hangosan átkozódott; és ekkor is csak az alkut megkötő férfi felesége foglalkozott vele. A telepen lakó többi nő még így is igen rossz szemmel nézett rá emiatt, és amikor néhány héttel később a visszaadott disznók megdöglöttek, az volt az általános vélemény, hogy az átok megfogant. Hasonló sémát figyelhetünk meg az állattartás más fajtáinak a nemekhez való kapcsolása során is, hiszen első látásra úgy tűnhet, hogy a lótartás a hímnemhez kapcsolódik, szemben a disznótartással. De a nők a lótartással együtt járó kisebb munkák közül nagyon sokat elvégezhetnek, mint például az itatást vagy a lovak fürdetését. A valóságban a feleségek és a gyermekek majdnem ugyanannyi időt töltenek a lovak gondozásával, mint férfi tulajdonosaik. 20 Csak amikor egy lovat le kell csendesíteni, vagy féken kell tartani, mint például patkolásnál, akkor távolítják el a nőket az állatok közeléből.
Amikor egy ilyen macska a gőzölgő leveseslábos közelébe ment, és attól tartottak, hogy bele is nyalt a levesbe, az egész lábost kidobták. Ugyanígy a kutyáknak is tilos a vizesvödörből inniuk, bár a cigányok a lovak után minden további nélkül isznak abból. Amikor e macskák kicsinyeket hoztak a világra, a férfiak utálatuknak adtak kifejezést, és a nő férje bele is hajította rögvest a kiscicákat a közeli patakba. Egy este televíziót néztek a gyermekek. A filmben szereplő asszony felvett és megsimogatott egy macskát. A gyermekek felkiáltottak: Atyaúristen, nézd csak! Felveszi a kezébe! Erdős (1957: 262) írja, hogy ha egy macska beleiszik a kiömlött anyatejbe, a csecsemő beteg lesz. A "hivatalos" felfogás dacára mások nagyon is fellelkesültek attól, hogy menstruáltak. Egy lány külön azért jött Szegő Judithoz, hogy ezt elmondja neki. Egyesek szerint e kifejezés jelentése "a derekamban van", vagyis derékfájásra utal. (A szerk. ) A szerbiai cigány nyelvben a zar szó nem fanszőrzetet, hanem bajuszt jelent, ami csak megerősíti a gyanúmat.
Néhány öregebb roma azt állította, hogy "egykor" (varekana) a romák nem házasodtak össze olyan közeli rokonokkal, mint az első- vagy másodunokatestvérek, de a néhány adat, amit a múltra vonatkozóan össze tudtam gyűjteni, nem támasztja ezt alá. Véleményem szerint inkább arról van szó, hogy a romák a "testvérség" ideológiája miatt többé-kevésbé elkerülhetetlenül az incesztus érzését élik át. A lovak formájában viszont a romák képzeletbeli (és nem nővér viszonylatú) metaforikus asszonyokat tudnak cserélni egymással, illetve egy olyan cserevilágot tudnak elgondolni, amelyben roma romának (és nem gázsónak) ad valamit, és mindkettő visszakapja azt, amit a másiknak adott. Ezt támasztja alá, hogy amikor egy házasság, amit esküvővel (bijav) kötöttek meg, felbomlik, a vőlegény családja, amely az esküvőt fizette, kárpótlásként egy lóra tarthat igényt a menyasszony családjától (ha nem született még gyermekük). Amikor ugyanis a vőlegény apja az esküvő költségeit magára vállalja, a leány gyermekszülő képességét honorálja vele - azt, hogy fiának gyermekeket, magának unokákat remélhet.
Ez a tény az egyik oka annak, hogy a nők sokkal jobban képesek kifejezni az érzéseiket, és soha nem felejtik el az első szerelmüket. Ezzel szemben a férfiagyban a nemi ösztönért felelős terület két és félszerte nagyobb részt foglal el, mint a nőiben. Ezenkívül jóval nagyobb a cselekvésért és az agresszióért felelős terület is. Az amerikai neuropszichiáter, dr. Louann Brizendine húsz éve foglalkozik a hormonok és érzések összefüggéseinek vizsgálatával A tudósok sokáig (még néhány évtizeddel ezelőtt is) azt hitték, a nő és a férfi magatartása közötti különbségek azzal magyarázhatók, hogy nemi hovatartozásuknak megfelelően gyerekként lánynak vagy fiúnak nevelték őket. Louann Brizendine azonban arra hívja fel a figyelmet, hogy nincsen uniszex agy. Nem magyarázható szocializációval például az az eset, amellyel a kutatónő a saját praxisában találkozott. Az egyik betege három és fél éves kislányának sok fiújátékot vásárolt. Amikor egy nap belépett a gyerekszobába, azt látta, hogy a kislánya éppen ágyba fekteti és betakargatja piros tűzoltóautóját, miközben azt mondogatja neki: "Ne félj, kicsi autó, minden rendben lesz! "
Mi Az Az Osztatlan Képzés, 2024 | Sitemap